mandag 29. oktober 2007

"Mitt nye jeg"


Navn: Kristen
Alder: 15-25
Sivilstatus: Gift
Yrke: Kontoransatt og web ansvarlig for CHRISC, rørlegger på si.
Tittel: Sebo (Sir)

Jepp, dette er da meg. Kristin i Uganda! Mitt nye navn skifter mellom Christine og Kristen. Men ender som regel opp som Kristen, og det passer jo bra det, etter som jeg også blir kalt sir.
Jenter på joggesko og i shorts i stedet for skjørt, er visst litt uvanlig her.
Men det finnes da også de som skjønner jeg er ei jente, gjerne veldig ung jente, og de er meget så interessert da. Drømmen for enhver afrikansk gutt er å gifte seg med en Mzungu, og flytte til Europa. Derfor har jeg i det siste fått snakka masse om min fantastiske mann i Norge, og vurderer snart å gå til innkjøp av en fake giftering.
Det og være kontoransatt er også en litt ny erfaring, for ikke snakke om web siden.
Hehe, jeg er da hovedansvarlig for CHRISC-Uganda.org Så der blir det nok etter hvert mye spennende lesestoff ja.
Personligheten forsvinner litt og litt for hver dag føler jeg. Men ta de med ro, den kommer tilbake i Norge. Med fare for noen bivirkninger, som unormalt høffelig, meget høy selvtillit, svært lite eller på kanten til ingen intimgrenser, litt for oppdatert på hvordan en do fungerer, innmari kranglete på prisene i butikken, over middels huslig og litt for glad i middag, alltid!

Ellers kan jeg informere om at den siste uka har vært like bra som alle de andre, og her kommer en topp 5:
-Det som ikke skal skje skjedde, vi fant tidenes kurver på salg til bare 4 kr. stk!
-Lisbeth og Maria har vært på besøk!!
-Aerobic og dansing på taket på strømme
-Margrethe fikk 1,6 kg norsk melkesjokolade av sine kjære forledre i Bykle
-Middag på en fantastisk indisk restaurant med team uganda x2 (Act-Now og Fokus)

Også må jeg bare skryte litt av hvor utrolig huslig jeg har blitt:
For det første har jeg imponert på kjøkkenet denne uka:
-Jeg har laget risgrøt fra bunnen av
-Vi har laget norske pannekaker (som smakte bedre en i Norge)
-Vi har laget pommes frites fra bunnen av
-Vi har begynt og koke vann, sykt mye billigere enn å kjøpe, og miljøvennlig


Margrethe spiser verdens beste annanas i hagen vår:) Det går mye i frukt for tia...!

I tillegg har jeg begynt å bli dreven i å vaske klær for hånd, litt skuff at lakenet og dynetrekket ble stjelt fra klessnora etter jeg hadde stresset så lenge, men men.
Gulvet i huset er blitt vaska (men her må jeg takke regnet som gjorde det meste av innsatsen, jeg tørket vel egentlig bare bort alt vannet…)
Og ikke minst har jeg ryddet, opptil flere ganger, er jo så gøy når alt bare kan legges i mine nye fine kurver, som jeg har litt for mange av etter hvert!





Vaskedamen i aksjon! Sinnsykt varmt og litt tungt, men vi klager på ingen måte, det er jo afrika!


Og huset vårt blir bare koseligere for hver dag som går, i dag kom en mann og klippet (slo med kniv) plenen vår.
Vi har fått en ny romkompis. Han heter Moses, bor på kjøkkenet, har fire ben, en lang hale og liker seg best på veggen bak hyllene.
I dag fant vi også den 3. gode grunnen til hvorfor steingulv er genialt! Her er grunnene i oppdaget rekkefølge:
1. Det er ganske kaldt og avkjølende
2. Man ser ikke at det er skittent
3. Det er himla kjekt når man har gasskomfyr med åpen flamme og kjøkkenhåndkler liggende på komfyren. I dag hadde vi bål på gulvet…

Ellers må jeg si jeg lærer nye ting om ugandere hver dag, og de om oss. Det siste de har lært er at vi skifter farge når vi blir varme. ”Kristin, you are really pink, what`s wrong??”

Jaja, i dag var planen og skrive et kort og greit blogginnlegg, så dere slapp og sitte hele ettermiddagen, men det gikk ikke i dag heller. Det får bli neste gang.
Hvis dere leser dette må jeg bare si: GRATULERER, du har bestått, og har nå kommet gjennom innlegget. ”Mitt nye jeg”

7 kommentarer:

Hanne sa...

kristin!! iselin og jeg sitter her og leser og ler og ler! du er så morsom når du skriver!

Anonym sa...

Hei.
Skal jeg komme med noen forslag til hva du kan kalle den norske mannen din, bare for å gjøre det mer troverdig?
Gøy å lese denne gangen også.Mamma

Anonym sa...

Det med over middels huslig virket litt nytt for meg, men underenes tid er heldigvis ikke forbi. Jeg tror vi må ned og sjekke ut om alt dette stemmer en gang i løpet av vinteren. opphavet.

Anonym sa...

Mannen din kan du kalla Vegard. Så vett du det mammaen t Kristin...
Ellers... e du i Nairobi? Fekk du nommerane i Margrethe sin mail? Ringe du viss du får tid? Me har alle lyst t å treffa deg.... Men har egentlig ikkje fri desse dagane... Du kan jo sova øve frå tirsdag t onsdag... Ein taxi koste ca. 1000 KSH frå sentrum...

Marenmakk sa...

Hei Tante,
veldig bra skrevet! Vi koser oss over rapportene dine, ikke skriv kortere! I en bok Mamma las om en antropolog i Afrika, skrev han at han regnet med at det året han var i Afrika brukte han ca 1% av tiden sin på det han var der for (forske). Det går altfor mye tid med til å brenne kjøkken, sitte på do med afrika-mage eller vaske tøy som andre stikker av med...

Klem fra Marenmakk & co

Unknown sa...

Bare fortsett å skrive langt du! Storkoser meg når jeg leser. Du skriver veldig bra, og har mye bra å skrive, så hvorfor stoppe?

Kos deg videre, og hils Moses!

Ingvild sa...

heia! konge bra skrevet! gøy å lese asså:)
lykke t med jobben som husmor..hehe!
klem ingvild:)