mandag 8. oktober 2007

Fra kokte poteter til kokt makaroni!

Hmmm, kokte poteter! Ja, det er det det lukter, kokte poteter!
Det er vaar foerste tanke naar vi kommer ut av flyet og staar paa ugandisk jord, eller asfalt som det faktisk er, for foerste gang! Etter en lang, men veldig bra, flytur er vi endelig kommet til landet som skal bli vaart nye hjem, Afrikas perle! Og det kalles ikke afrikas perle uten grunn, et finere land skal du lete lenge etter! Her er primaerfargenes stoerste kontraster side om side! Knall roede veier og utrolig groent og frodig overalt, spesielt banantraer er en stor hit langs veikanten!, beautiful! Ellers er Uganda et land med en heftig trafikk. Det er med all min tillit til strommestiftelsen jeg kryper inn i forsete paa en liten bil paa flyplassen dag 1. Det beroliger meg litt da jeg ser at wunderbaumen er byttet ut med et kors, og tanken paa at sjaafoeren er en Stromme mann beroliger meg enda mer. Likevel er skrekkblandet fryd bra beskrivelse paa denne turen, i Uganda blir nemlig en to felts vei fort til en tre felts vei, og en tre felts vei funker fett som en fire felts vei. Trafikkregler er oppskrytt, og det samme er venstrekjoering, man kjoerer paa den siden av veien med minst huller! Tuter og blinklys derimot er ikke oppskrytt, det brukes alltid, og har du langlys i tillegg, ja da er du helt! Uganda har ogsaa mye folk, MASSE folk, og de er ute ALLTID! Og refleks er ikke spesielt utbredt i dette landet, og ikke rasistisk ment, men de er ikke lette aa faa oye paa om kvelden! Har ikke tall paa hvor mange ganger jeg trodde vi skulle meie ned en stakkars ugander paa vei til Kampala!

Men frem kom vi, og hele var vi og alle vi hadde kjoert forbi! til tross for at det viste seg at sjaafoeren slett ikke var fra strommestiftelsen. Han var bare en tilfeldig taxi fyr de hadde funnet paa flyplassen, siden vi hadde altfor mye bagasje for de to bilene de hadde sendt. Godt jeg ikke fant ut det foer!
Men utenom vill trafikk og roede veier er uganda et land med fantastiske folk, hyggelige, vennlige, morsomme folk og soete unger, det er et land hvor alt er mulig, og ingen ting er for stort til aa laste paa en sykkel, det er et land hvor dunjakka er mer mote enn paa nordfjord, men her brukes den i like mange plussgrader, som den blir brukt i minus grader paa NF. Uganda er ogsaa et land med mye frukt, MYE bananer, mye penger (1kr.tilsvarer 260 shilling! ) mye regn hvis det foerst regner, mye hoftevrikk og dansemoowes, mye maur (ihvertfall paa vaart kjoekken) og det er et land hvor du kan faa tak i alt, hvor annenhver butikk ligner paa delemarkedet paa birkeland!
Saa som dere skjoenner skal jeg paa ingen maate klage, her jeg sitter i mitt himmelblaae lille hus. Med eget kjoekken, eget bad og eget soverom lever jeg som en prinsesse under myggnettingen min! Nok en dag etter aa ha laget meg min egen middag paa vaar herlige gasskomfyr. Bukotostreets nye spesialrett, kokt makaroni med smoer, salt og curry powder!!

Sorry litt rare overganger her, men er skrevet over flere dager.
Og bilder kommer snart, men surrehue kristin har glemt overfoeringskabelen i Norge...!

4 kommentarer:

Marenmakk sa...

Hei TANTE!!!!!!!!!
Kult å høre du har det fint, her har de meldt snø imorgen. Vi gleder oss til å gå på ski! Du får heller spise bananer, men de vokser jo ikke på TRÆR!!!

Marenmakk & Mamma

Anonym sa...

Hei.
I dag er du presentert i Birkenesavisa, med blogadresse og det hele, så nå kan det bli flere lesere etter hvert.
Vi ble spesielt imponert over at du skulle jobbe med finans. Det kan bli en nyttig erfaring.
Godt å høre at du har det fint.
Opphavet i Berse.

Anonym sa...

Hey! Nå har jeg fått innmari lyst til å ga på Hald, så vurderer sterkt å søke! Ellen

AM&AJ sa...

Kristin! Det er så morsomt å lese det du skriver! Jeg misunner deg helt utrolig forferdelig mye- for å si det sånn=). Skal hilse fra Hæn-pæn. Nyt Uganda. PS: jeg har fremdeles ikke helt lagt fra meg tanken på å komme på en liten svipptur=)