tirsdag 15. januar 2008

Første blogg i 2008!!!

Happy new year folkens!
Tia flyr, og det er på tide med årets første blogginnlegg!

Den siste mnd. har det skjedd helt utrolig mye, så derfor blir dette nærmest en oppramsing til alle dere nyskjerrige der hjemme, om hvordan jul og nyttår var på andre siden av kontinentet!

Morroa begynte på julaften, etter 6 timer på en flyplass, kun med en gammel full (?) mann og noen marsipankuler til kompani, var det med stor glede jeg landet på mombasa! Og med enda større glede jeg møtte resten av gjengen på et skikkelig luksus hotell 30 m fra stranda, og med et stort badebasseng! Med dansende nisser, blinkende julelys og spillende juletrær utenfor. Og med taco, gaver, juleevangeliet og julemusikk inne, ble det sandelig jul i år også!

Romjula ble tilbrakt på en bademadrass ute på sjøen, noe som var sykt digg, helt til kveldene når jeg faktisk var rødere enn julenissen, nesa var på kanten til selvlysende og den ene kvelden kunne jeg så godt som ikke bøye det ene kneet. Men ta det med ro, alt er nå flasset bort, så jeg er ikke så rosa lenger!

Etter 1 uke i noe som føltes som paradis, satte vi kursen for Nairobi! Vet ikke hvor mange av dere litt yngre lesere som følger med på nyhetene, men regner med at det klinger en bjelle når jeg nevner Nairobi til dere litt eldre! For i nyttårshelga var Nairobi langt fra paradis. I nyhetene kunne vi lese om at halve hovedstaden var forandret til slagmark og i slummene ble folk skutt ned og husene brent! Valget gikk ikke så rolig for seg som håpet, og fra å være et av afrikas foregangsland og største tursitsted, ble det forandret til en skrekk for alle, og med reiseforbud fra UD! For dere som interesserer dere for slikt, regner jeg med dere har lest nok om dette på nyhetene, så la meg heller fortelle hvordan det var å være borkis midt oppi dette!
For sannheten er at jeg hadde en av mine beste nyttårsaftner noen sinne. Vi var innelåst på området til den norske skolen, Kenyas tryggeste sted, sammen med 50 andre. På nyttårsaften var det masse leker, norske kaker, stjerneskudd og fest langs bassengkanten! Jeg hadde det helt topp, og var ikke redd eller i fare et sekund! 3. Januar ble vi evakuert og kom tilbake til Kampala 2 uker før tia, men med 10 norske på slep, kunne det blitt bedre?

Juleferien var altså, om noen skulle være itvil, helt toppers! Og jeg hadde to fantastiske uker i Kenya!
Takk til dere alle som har sendt bekymra meldinger og generelt andre julehilsner, koselig at dere husker på meg der hjemme!

2 kommentarer:

margrethe sa...

halla på rei!
..min gode kjære Kristen!
åssen står det til der du sitter ved sia av meg? snudd litt på dataen så du ikkje ser skjermen min..tihi

jaudå eg er forferdelig treig på å kommentere blogger, men veit du kva?! det er eit nytt år med nye muligheter og nye framtidsutsikter! og kanskje skal eg rett og slett skal gjøre dette til ein vanesak, som går utover den første måneden. hadde vert kult, men som den personen eg har komt fram til at eg er i enneagrammet, kan eg virkelig ikkje love noe. det kan bli for mye in my head(som du sikkert skjønner)

jeje. klar for chapati i kveld kjenner eg. og ananansi!mmmm..

love from meg

Anonym sa...

Til vår avflassede, nesten selvlysende datter.
Det høres ut til at du har det bare bedre og bedre. Vi gleder oss til å besøke deg og se alt med våre egne øyne.