mandag 21. april 2008

Slutten på et eventyr....

Natt til i går drømte jeg at jeg ble sendt til Kongo(ikke spør meg hvorfor)! Jeg fikk ikke tid til å si hadet til noen, og mobilen min funka ikke der. Det var helt grusomt og jeg savna Uganda hele tia.

Tror faktisk at det er det nærmeste jeg har vært mareritt noensinne! Egentlig en utrolig sær drøm, men den fikk meg til og innse enda mere hvor mye jeg liker Uganda, og hvor mye her jeg kommer til å savne! Om bare 9 dager setter jeg kursen mot fedrelandet, og paradisbygda Birkeland, og mitt eventyr i Uganda er over... Men kjære venner, misforstå meg rett. Jeg gleder meg MASSE til å treffe dere igjen, jeg gleder meg til mammas mat, sørlandschips og is, til varmt vann i dusjen, sove i min egen seng uten myggnett(det skal bli digg!), ikke trenge vente i bussen 3 timer før den blir full, kjøre bil, se min nye niese, sleppe å få mzungu pris overalt, kunne gå i byen uten masse oppmerksomhet, henge med venner, gå med klær både jeg og andre syns er fint++


At dette bare er 9 dager til er helt uvirkelig. Norge er så utrolig fjernt, og jeg husker nesten ikke hvordan det er...etter 7 mnd. i uggabugga land er det mye rart som er blitt helt vanlig, og dere får bare tåle litt rar oppførsel av meg de første dagene.





Etter en "natt" i Kongo innså jeg hvor mange jeg kommer til å savne:


-Min beste supervisor, med de morsomste kommentarene!
-"Mamma" som overfaller oss med en mega klem hver morra, og ler sammenhengende til vi skal hjem.
-Vår kjære nabo, som har passa på oss, og lært oss å lage "local food"
Thomas lærer oss å lage Chapati...=)
-Staben på strømme, som slett ikke er så seriøse som man skulle tro
-Gutta på supermarkedet, som alltid snakker
-Min faste bodasjåfør
-Fruktdama som alltid snylter meg for penger (ja, ho er søt innerst inne)
-Den tjukke bilvakten som alltid bærer posene våre, og følger oss hjem
-Folk jeg ikke husker å ha sett, som kommer løpende:KRISTIN!!!
-Marihuna gutta på skattekiste butikken
-CHRISC medlemmene som vi har vært på utallige workshops med!(ingen nevnt, ingen glemt)
-Barna i nabolaget som alltid kommer når e dusjer: "I can see you"
-Salsalæreren vår, som ikke eier intimgrenser, og reduserte våre til det minimale
-mbale gjengen...de kan ikke forklares, må oppleves!
-The BIG man, prinsen, Nasjonal kordinatoren også kalt Semei!
-Og så mange mange flere......



For ikke snakke om alle tingene jeg kommer til å savne:

-Maten:Grilla bananer, sugarcanes, bananpannekake, annanas, søt banan, ferske bønner, maisstappe, chapati, melkete med MASSE sukker, rødbrus++
Margrethe spiser frukt-tallerken på yndlingscafeen vår, namnam...(her så du nesten brun ut jo margi, ikkje verst...)
-Været
-Huset vårt, med et gulv som tåler alt!
-Kampala town og alt den har å tilby
Kampalas hovedgate! Dette er alstå den fine delen...
-Boda boda, fremkomstmiddelet som aldri trenger stå i kø
-Store fruktmarkeder
-Enda større klesmarkeder
-Morsomme kommentarer som: "Du har blitt feit siden sist,er du gravid" "Hvorfor er du så rosa?" "Hvorfor har du så lite hår på armene, mens Margrethe har så mye?" "Hva er alle de rare brune flekkene(også kalt føflekker) på armene dine?" " You are my type, I love you" "You look like Avril Lavigne" "You rock, you are so cool, oh yeah"
-++++






"Skal det være en sofa?" Sofabutikken på utsiden av huset vårt!

Jaja, det var alt for i dag folkens. Nå er det pizza tid på kontoret, før jeg skal til byen og nyte mine siste dager i kampala. I kveld er det jam på national theater, med de lokale kjendisene i landet, før nok et besøksrush står for tur. I helga besøkte vi 4 stk, og i løpet av den siste uka står utallige besøk for tur. Vi gleder oss...=) Og jeg gleder meg til å treffe dere alle igjen! Vi snakkes snart folkens!!


En boda boda på vei til jobb! Dette er vår vanlige jobb vei, og vårt vanligste fremkomstmiddel!

17 kommentarer:

Anonym sa...

kristin! you are so cool, oh yeah! ta vare på hvert øyeblikk. lev hver dag, like there's no tomorrow. maren er blitt glad i olaf, -endelig! olaf synes johanne er veldig søt. det synes vi også. du er en heldig tante, og kan glede deg til å se vidunderet!

olaf, iselin, jenjen & hanne.

Anonym sa...

I 10 dager opplevde vi Uganda og jeg forstår godt dine følelser for landet. Det var noe med vennligheten og interessen som gjorde godt. Dessuten var det så grønt og frodig - og så gode annanas. Nå begynner det å bli litt varmt her- og lange, lyse kvelder.Velkommen heim.

Anonym sa...

Hei, Kristin :) Nå er det ikke lenge til du er hjemme :) Sender deg foresten en Gratulerer med dagen :)

Anonym sa...

gratulerer med dagen i morgen 25/4/08






hilsen en elev i kjell sin klasse

Anonym sa...

gratulere med dagen!!! 25/04-08
håper du får det greit å håper at du får noe fint....;D




hilsen:
en elev fra kjell<33

Anonym sa...

Gratulerer med dagan 25/04-08
Håper du får det greit ;)
Du får sikkert mange bursdagshilsner fra vennene dine<3


Hilen:

En elev fra Kjell<3;-D

Anonym sa...

gratulerer med dagen i mogen kristin!!!







hilsen kjell audun i kjell sin klasse!!!

Anonym sa...

gratulerer med dagen.

Anonym sa...

Hei. Gratuller med dagen på en Dag forskudd <3 jeg går i klassen til Kjell Hilsen sofie

Anonym sa...

hei kristin:)
har du det bra?
grattulerer med dagen i morra:)

masse klemmer fra juliane i kjell sin klasse:)

Anonym sa...

Hei hei Kristin det er Malene fra kjell sin klasse jeg ville bare si gratulerer så masse med dagen masse klemer fra melene<3<3

Anonym sa...

gratulerer med dagen

Anonym sa...

Gratulerer med dagen

Anonym sa...

Hvordan har du det. vi har ihvertfall gledet
oss til og se deg. våren har kommet
og vi koser oss mye.




hilsen håkon!

Anonym sa...

Hei Kristin !
Må du leve hvert øyeblikk godt,
å du må ha det kjempe bra.

Gleder meg til du kommer :)

Hilsen ei i Kjell sin klasse :)

Anonym sa...

HEI HÅPER DU HAR DET FINT!!! Gratulerer med dagen:) Håper du får mye fint.Gleder meg til du kommer på skolen til mandag.klemzz
kos Kamilla:)

Anonym sa...

GRATULERER MED DAGEN!!





Hilsen ei fra margrethes tidligere klasse:p