tirsdag 15. april 2008

Hipp Hipp Hipp Hurra for Bolla!!

Jeg er blitt tante (igjen)!!! Rett før jeg gikk på jobb i dag tikka meldinga inn fra broren min. Maren(min supre niese) har fått ei lillesøster! Endelig, dette hadde jeg venta på. Ho går under navnet bolla (broren min kan det derre med kallenavn), så i dag blir det fest på kontoret med 1-2-3 boller fra Norge!

Ellers kan jeg informere om at jeg nettop er kommer heim fra min siste tur til Mbale. Vi dro tidlig lørdag morgen, uten at noen visste en ting. og ansiktsuttrykka på Lisbeth og Maria var verd hele turen og alle 3 timene vi måtte vente i kampala før bussen var full! Vi hadde 3 morsomme dager, hvor vi fikk sagt hadde til alle våre kjære venner (noe som ikke var så veldig gøy) og spist masse god mat, lekt med barna på CRO, sett på guttas yndlingsfilm:Borat, spilt billiard, kjørt boda osv. (noe som var veldig gøy)
Bussturen hjem var en historie for seg selv. Tenk deg svalandsruta (en gammel buss på birkeland) stapp full, med 20 stk. i midtgangen, en dør som ikke kan lukkes for det sitter for mange i trappa, høner under setet som tisser på bagasjen din, en mildt sagt feit afrikaner halvveis på fanget ditt, en vei som har mere stein enn asfalt og et speedometer som viser 100. Ser du det for deg? Pluss på 25 varmegrader og en regnskog på utsiden av vinduet, og du har turen min fra mbale. This is Africa, and I like it!

Ellers er det stor spenning i Kampala for tia. Politiet har nemlig funnet ut at de skal skjerpe inn sikkerheten i traffikken litt, i og med at ulykkestallene bare stiger. Med andre ord, taxier og bodaer i dårlig stand og sjåfører uten førekort har ikke lenger lov å være på veien, og blir kasta i fengsel. Men dette skaper sterke reaksjoner! Og fredag gikk alle sjåfører ut i streik. kan skjønne det er helt tåpelig av politiet og ikka la fulle taxisjåfører uten sertfikatet kjøre rundt i taxien sin med hele 2 gir som funker!
Så fredag var altså dagen da det kampalas befolkning måtte gå hjem. Det så nesten ut som 17.mai, store folkemengder i tog på vei gjennom byen og hjem! Eneste forskjellen var steinkastinga og brannene i sentrum, fra demonstranter og sinte sjåfører som helst ville steine hele politiet. Men lørdag var situasjonen bedre, og i dag går alle taxiene, enn så lenge....

Det er regntid og været er ikkje heilt med oss for tia, noe som gjør at min lille brunfarge er på vei bort. Men er værgudene med oss i morra, blir det bading og soling langs bassengkanten, mens jeg prøver å gjøre meg ferdig med pensumet (for ja folkens, jeg har faktisk lekser) Forhåpentligvis husker jeg og smøre meg. Det gjorde jeg ikke forrige uke,(ikke bli oppgitt da mamma) og jeg har fortsatt en morsom rosa stripe på magen...men da har jeg ihvertfall et bevis på at jeg har levd i finværet de siste mnd. Nå er det bollebaking (til ære for bolla) og så er det shopping med selveste Lisbeth, som vi klarte og lure med oss fra Mbale. Tia flyr og vi nyter den siste tia som best som mulig! Håper dere gjør det samme hjemme i Norge. For om 2 uker er den feite, korte, rosa og snakkesalige (dette er ord ugandere bruker på å beskrive meg...)Kristin back in Norway!

(og dere, nå har dere 2 uker igjen til å skrive kommentarer på bloggen...personlig syns jeg dere skal bruke muligheten..!!)
Uganda er jo ikkje så stygt da! Berse er fint, men tror nesten Lake Viktoria er enda bedre!

Thomas, vår kjære nabo har fått ny stil. "Han e jo sød da!"CHRISC-damene i afrika uniformen vår! Utrolig effektiv mot myggstikk i hodet!

6 kommentarer:

Anonym sa...

gratulerer med bolla, tante kristin! vi i solkroken gleder oss stort over underet:)og vi gleder oss minst like mye til å se deg igjen (og da kan du vel tenke deg hvor mye vi gleder oss!). vi er glade i deg. AJ&Hæn

Anonym sa...

Fordelen med Berse er at der ikke er krokodiller, ellers er det mye som er bra i Uganda. Nå gleder vi oss til å se og HØRE deg her hjemme. Ta vare på deg selv i trafikk-kaos og "oppbruning" og hils de vi kjenner.
Stolt bestemor.

Anonym sa...

Kristin!! Eg ler alltid når eg lese bloggen din, d e så gøy å lesa om alt du gjør på ;) Gratulera med ny tantonge og!! GLede meg t å se deg igjen snart!
Klem Victoria

Gpet sa...

Ohh hot bolle u really look like galning???

haavski sa...

Gatulerer som tante da Kristin!
Håper du og bolla har det greit!

MVH. Håvard i 6A (Kjell sin klasse)

Therese sa...

Hei Kristin! Gøy å lese om alt dere har opplevd.
Sees på Hald om litt over ei uke! Da vil jeg høre mer:) Klem