mandag 11. februar 2008

En uke som turister...

Bilene står tettere en vanlig, og køen er enorm. Men etter en time løser køen seg opp og sjåføren gir full gass mot entebbe og flyplassen! Det er endelig blitt kvelden jeg har ventet på så lenge, også klarer jeg og komme for sent. Jeg innser at jeg er blitt en ugander, "african-time" er printet inn i meg. Men 45 min for seint, ankommer vi flyplassen, og der står de vettu, med en haug av bagasje (med norsk sjokolade, fiskeboller, grovbrød og andre viktige saker) Mine kjære foreldre har ankommet uganda/kampala!


Jeg har altså hatt besøk denne uka! De to "gamle" Bjorå mzunguene, hadde tatt turen over dammen, ørkenen +++ bare for å se sin kjære datter (liker jeg og tro ihvertfall)
Og for en uke, bedre kunne den ikke vært!
Som reiseleder de siste 10 dagene vil jeg egentlig si meg ganske så fornøyd med opplegget. Vi rakk shopping, safari, badeferie+++ i lake viktoria, shopping, besøk på kontoret, testing av all afrikansk mat, shopping, slakting av høne, og ja, shopping!
Kurvmakerne i uganda har nok tjent godt på mamma denne uka ( med hjelp av meg) og de fleste boder, trommeverksteder og african craft butikker, er godt gjennomsøkt!



En lykkelig familie (mamma smiler au), en kveld på Nilen!

På kontoret ble de ønska velkommen med stor begeistring og respekt! Du vet, de er hvite, gamle og foreldre, så de er hakket over de fleste i rang såklart! Og folk syns de så riktig så spreke og sterke ut. Kokka lurte til og med på om det ikke var på tide å produsere en unge til, slik at jeg kunne ha en lillesøster å leke med når jeg kom hjem! Men dette forslaget ble ikkje så godt motatt, og de (altså mamma og pappa) var visst enige i at barnebarn nok var tingen fremover!

Mer detaljert referat og bilder fra både høneslakting, bading og krokodille/flodhest/leopard/sjimpanse/+++ kommer i neste uke!
I dag er jeg bare innom kontoret for å snu, og i morra setter jeg kursen mot Mbale, for CHRISC-jente camp og andre gøye ting! Men neste uke er jeg sterkt tilbake!

Ha en flott uke der hjemme i vinternorge!

Mamma &Pappa, takk for en flott uke, håper dere ikke er for solbrente og at dere overlever overgangen til det kalde Norge uten deres kjære datter, uten (ordentlig) annanas og uten grønne savanner så langt øyet kan se!

Legg gjerne igjen en kommentar forresten, så jeg har noe og glede meg til når e er tilbake!




Mitt Afrika!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig i at du var en god reiseleder, og at det var ei helt topp uke. Kommer til å anbefale Uganda som reisemål for flere.

Anonym sa...

kristin, e vil au besøke deg! men men. vi får shoppe litt i oslo når du kommer. og så får vi ta oss en tur i dyreparken til sommeren. de har jo et "mitt afrika" der også:)

Anonym sa...

Kjempetopp å være på besøk hos deg og at det var akkurat i Uganda. Ble begeistret for landet, folket, frukten, maten, kurvene, varmen, dyra m.m. Likevel var det aller best å treffe deg og se at du hadde det så bra. Kom hjem svært fornøyde, litt solbrente og litt ugne i magen.
Hilsen MADAM for en uke.

Anonym sa...

Takk for hyggelig kort og flott kurv som noen fra Berse terresse hadde med fra Uganda. Vi forstår at dere har hatt noen flotte feriedager sammen. Lykke til videre med å "redde verden".
Unni og Svenn

Thor Haakon Bakke sa...

deilig å se foreldrene dine igjen på bilder :)
håper dere hadde en kjempetur!

Anonym sa...

gratulerer med dagen kristin Hilsen Elias(kjell sin klasse)